25
Илон Мъск: Светът е компютърна симулация
Собственикът на Тесла и Спайс Х споделя в интервю пред изследователя от Масачузетския институт Лекс Фридман, че първият му въпрос за свръхразвития изкуствен интелект ще бъде свързан със симулационната теория. В хода на мирно започналия разговор за бъдещето на безпилотните транспортни средства темата плавно преминава първо в сферата на физиката, след тора и на любовта, а накрая се стига до въпроса за това дали Вселената всъщност не е нечия твърде сложна компютърна симулация.
„Представете си, че вие или някой друг един ден създаде мощна система за общ изкуствен интелект (ОИИ) и ви се предостави възможността да й зададете един въпрос. Какъв ще бъде той?”, пита Фридман в края на 33-минутния разговор.
Илон Мъск прави пауза за секунда, свежда поглед и започва старателно да подбира подходящите думи за отговор. Накрая казва: „Какво се намира отвъд пределите на симулацията?
Идеята, че човечеството живее в една огромна и сложна компютърна симулация, Мъск споделя още през 2016 година. Той отбелязва, че с оглед на странностите, които се случват в нашия свят, вероятността за това е около 1:1 000 000. Като аргументираща аналогия той дава примера с бързото, дори лавинообразно развитие на видеоигрите. Само допреди няколко десетилетия целият свят се прехласваше по Pong – една от първите видеоигри, представляваща симулатор на тенис, където ролята на топка играе малко квадратче, а на ракети – два правоъгълника. Достатъчни ни бяха само няколко години, за да се научим да прави фотореалистични симулации на измислени светове.
Защо тогава да не предположим, че някой„отвън”е създал още по-авангардна фотореалистична симулация, в която всъщност човечеството живее?
Да си представим, че сме се пренесли с 10 000 години напред в бъдещето – казва Мъск – което по еволюционните мащаби е нищо. Развитието на видеоигрите още днес вече се доближава до пълната фотореалистичност, когато компютърно генерираните картинки трудно могат да се разграничат от реалността.
Да си представим, че след много векове нивото на технологиите ще е десет хиляди пъти по-високо от съвременното и че максимално реалистични игри ще могат да се пускат на милиарди игрални приставки, компютри или други устройства. Предвид всичко това може смело да се предположи, че една от тези милиарди стартирани игри е нашият живот днес.“
Първоначално интервюто с Мъск е посветено на темата за безпилотните автомобили на бъдещето, за използването на невронната мрежа, която събира данни от 8 камери и 12 звукови датчика във всеки автомобил Tesla. Това ще позволи да се премине към производството на напълно безпилотни транспортни средства. В крайна сметка разговорът се насочва към това
как тези неврони могат да послужат като база за създаването на общ или универсален изкуствен интелект на човешко ниво.
„Тази технология ще се появи много бързо. След това ще трябва да решим какво да правим. Разбира се, ако изобщо имаме такава възможност.“. казва Мъск.
В миналото собственикът на Tesla и SpaceX също основава стартъп – Neuratink, чиято цел е създаването на универсален компютърен интерфейс, позволяващ да се обедини мозъкът на човека с компютъра.
Освен това Илон Мъск подкрепя създаването на кодекс от правила при разработката на изкуствен интелект, акцентирайки на това, че без контрол в тази сфера рано или късно ще се окажем в голяма беда.
Предприемачът отбелязва още, че ако физически не можем да посочим разликите между реалността и симулацията, много е вероятно да е невъзможна и проверката дали реалността ни е симулация.
„Може би има начини да установим дали светът около нас е симулация. Можем например да предположим, че компютърът, който я управлява, може да установи, че субектите в нея са намерили начин да разберат дали светът им не е симулация. Напълно е възможно в този случай да стартира програма за отстраняване на грешките. Симулацията може да застане на пауза или да се рестартира“, коментира Мъск.